2009. március 12., csütörtök

MÁSODIK NAP (HÉT)

TIÉD VAGYOK

Megparancsolták és (...) nagy szabadságot adtak nekem arra, hogy leírjam az én imádkozásom módszerét és azokat a kegyelmeket, amelyekben az Úr részesített. (Ö Bevezetés 13.old.)
Tiéd vagyok
érted születtem
mit kívánsz tenni velem?
Fenséges Méltóság,
Örök bölcsesség,
Jóság, amely elárad
lelkemben.
Isten, fenség, egyedüli Létező,
Irgalmasság,
Lásd, milyen hitvány az lény,
aki ma
ezekkel a szavakkal hirdeti szeretetedet:
Mit kívánsz tőlem, Uram?
Tiéd vagyok,
mivel Te teremtettél,
Tiéd, mivel megváltottál,
Tiéd, mivel elviselsz,
Tiéd, mivel hívtál,
Tiéd, mivel vártál,
Tiéd, mivel nem vesztem el.
Mit kívánsz tőlem?
(Versek III. Paris, Seuil, 1949. szabad fordítás)
Azt mondják, hogy Julien d’Avila, a Szentanya utazásainak kedves elbeszélője, szerette énekelni ezeket a versszakokat, amikor elkísérte Terézt az alapításokra. Szent Teréz egyik leghosszabb és legismertebb versének kezdősorai ezek. Jól jellemzik elmélkedési módszerét, ugyanakkor felvetik azt az alapvető kérdést, amire minden ember eljut, amikor megtér, amikor valamelyik életállapot mellett dönt, vagy egyszerűen felveti egy lelkigyakorlat alkalmával. Eltávolodik a mindennapi dolgoktól, hogy a lényeg felé forduljon.
Mit kívánsz tőlem? Miért vagyok a világon? Hol a helyem benne? Mit kell tennem? Szent Ignác a Lelkigyakorlatok elején szólítja a lelkigyakorlatozót e kérdés felvetésére. Teréz itt eredeti választ ad: Tiéd vagyok, érted születtem. Az Úr kezdeményezéseire tekintve találja meg életének magyarázatát. Első hallásra talán váratlan válasz, de végül kapcsolódik Szent János első levelének szavaihoz: A szeretetnek nem az a lényege, hogy mi szeretjük Istent, hanem, hogy ő szeret minket ... Megismertük szeretetet, amelyet Isten oltott belénk, és hittünk benne. (1Jn 4,10,16).
Ez nem a filozófia válasza, hanem Isten szerető és üdvözítő tervére hagyatkozó válasz. Fontos azonban, hogy ez a válasz mindannyiunk számára személyessé váljon. Kézzelfoghatóan kell éreznünk Isten felénk forduló gyengéd kezdeményezéseit. Teréz úgy tekinti Önéletrajzát, mint a Kedvesnek felé irányuló irgalmasságáról szóló elbeszélést.
Az idézett versszakban megfogalmazódó gondolat klasszikus, de ugyanakkor magán viseli a Teréztől elválaszthatatlan humor jegyeit. Tiéd vagyok ,mivel Te teremtettél. Már Szent Klára, Teréz nagy égi barátnője is így köszönte meg az Úrnak, hogy létet adott neki. Vajon a létezés ajándéka, amelyről azt mondják a filozófusok, hogy szüntelenül megújul, nem a legnyilvánvalóbb jele az Atyának irántunk való jóakaratának? Ebbe oltódik bele - ha mondhatjuk így - a megváltásnak, az üdvösségnek, a Jézus szorosabb követésére szóló meghívásnak az ajándéka. A gyöngéd szeretet megannyi kezdeményezése, amely mindannyiunk esetében egyéni színezetet nyer, meg kell őriznünk emlékezetünkben. Így válnak számunkra értékes emlékké nevek, helyek, személyek, időpontok, arcok. Olyan eseményeket jeleznek, amelyekben megtanuljuk felismerni az Úr átvonulásait. Egyes eseményeket mintha “kézjegyével hitelesített” volna, ha szabad így fogalmaznunk: valamely idő vagy térbeli egybeesés számunkra különleges jelentést hordoz. Előfordul, hogy csak később fedezzük fel értelmét, amikor figyelemmel, szeretettel tekintjük át újra. Ne lepődjünk meg azon, hogy ezek a jelek gyakran személyesek, csak ránk érvényesek, s néha hiba is volna, ha másokra akarnánk vonatkoztatni saját meggyőződésünket. Az esemény kegyelme nekünk - egy személynek vagy egy csoportnak - szól, és nem másoknak. Ráadásul az Urat csak hátulról (Kiv 33,23) láthatjuk. Amikor észrevesszük jelenlétét, már el is ment, mint az emmauszi tanítványok történetében.
Ezért jó nekünk Urunk, ha egy pihenő vagy egy ima alkalmával úgy teszünk, ahogyan Teréztől kérted. Gondolatban visszatért életének eseményeire, megfejtette értelmüket. Ez nem volt mindig könnyű. Tudta, hogy más átélni, ami történik, más dolog megérteni, hogy mit élünk át, és ismét más kifejezni azt. Urunk, ha valaki azt a világosságot kéri tőled, hogy megérthesse, milyen kisebb vagy nagyobb kegyelmekben részesült, nem tagadod meg tőle. Egyébként a Szentírás segíthet nekünk ebben: az evangélium vagy bármely másik szent könyv egy-egy jelenete gyengéd kezdeményezéseidet feltáró tükör lehet számunkra. Mindamellett Teréz jó adag realizmussal és humorát sem mellőzve folytatja:
Tiéd vagyok, (...)
Tiéd, mivel hívtál,
Tiéd, mivel vártál,
Tiéd, mivel nem vesztem el.
Tudatában van nyomorúságának, lanyhaságának. Éppen olyan régi, mint örökkön új Szépség: s későn gyulladt föl szereteted bennem - írja Szent Ágoston. (Vallomások, Gondolat Bp.,1982.X.Könyv, XXVII. fej.,313. old.)
Te azonban türelmes vagy Urunk, mivel erős vagy. Te nem vallasz kudarcot. A Szent Máté evangéliumában leírt családfa tanúsága szerint hősök és szentek mellett valóságos gazfickók is voltak a hosszú sorban, amelyből - ahogyan Bernanos nevezi - azt a “csodálatos kislányt” származtattad, akit arra szántál, hogy Fiad anyja legyen. Tehát tudsz várni. Nem hoz zavarba emberi gyengeség. Lisieux-i Teréz négyéves korától kezdve semmit sem tagadott meg tőled. Avilai Teréznek tízszer annyi időre volt szüksége, hogy ugyanerre a fokra eljusson.
Amikor megértjük ezt az egészen egyszerű igazságot, minden megváltozik. Hogy átalakíthatja a nyomorúságos környezetet is a rásütő napsugár. A leghétköznapibb dolgokban, a mindennapi kenyérben, az egészségben, egy napsütötte térben, az érzelmek melegségében, magában az erényben, amit kibontakoztathatunk, mindenben, amit hajlamosak vagyunk úgy tekinteni mintha járna nekünk, ezentúl a te kezed ajándékát ismerjük fel, Atyánk, gyöngéd szereteted kezdeményezéseit. Amink van, amik vagyunk, visszaadjuk neked dicséretben és hálaadásban. Már szó sem lehet arról, hogy saját érdemünknek tulajdonítsuk mindezt, még kevésbé, hogy a hiúságunkat táplálja.
Ugyanakkor megértjük, hogy nekünk is türelemben és bizalomban kell vállalnunk a fájdalmas helyzeteket, a kikerülhetetlen akadályokat. A szerencsétlenségek is mély jelentést hordoznak. Gyöngéd szereteted Urunk, amiről jótéteményeid láttán megbizonyosodhattunk, valahogy javunkra fordítja majd

Nincsenek megjegyzések: