Értesítés.
Az 1826-dik esztendőben Franciaországnak Lyon nevű városában a szent rózsafüzérnek egy új szerkezetű társulata alakult, melynek közös czélja az volt: hogy az Istenszülő szűz Anyának tisztelete újra felélesztessék és az elhatalmasodott hitetlenség és erkölcstelenség okozta lelki veszély annak hathatós közbenjárása által elhárítassék.
Eleintén szerény megvonultságban tartotta magát e jámbor egylet, de hatásának áldásos eredményei gyorsan nyilvánosodtak, u. m. sok langyos szívű keresztények felbuzdulása, sok könnyelmű vallástanok megtérése, az isteni szolgálat iránt melegebb részvét, s azért rövid idő alatt nem csak egész Franciaországban, hanem Némethonnak alsó részén elterjedt e jámbor szövetség.
Az élő lelki rózsafüzért létesíté Járikot Mária apácza.
Szekezete.
Szerkezete ezen társulatnak igen egyszerű.
Tizenöt jószívű katholikus keresztény egyesül, egyiköknek felügyelete alatt, a ki az egyesültteket összeírja és a rózsafüzéri imának nyomatott jegyeit társai között kiosztja, és minden hónap végén ama jegyeket becseréli, megváltoztatja.
Mindegyik társtag egész hónapon át naponkint egy Mi-Atyánkot s tíz Üdvözletet ájtatosan elmond, belefoglalván szokott mód szerint azon szent titkot, mely az ő imajegyén van, s végezetül hozzá adja e szavakat:
Dicsőség az Atyának, és Fiúnak, és Szentlélek Istennek, miképpen vala kezdetben, most és mindenkor, és mindörökkön örökké. Amen.
Ezen imádságot azon meghatározott szándékkal kell gyakorolni, hogy a szűz Máriának közbenjáró pártfogása által Istentől segítség kéressék; miszerint a hitetlenek, eretnekek és minden bűnösök megtérjenek, és az igaz anyaszentegyház hazánkban és mindenütt terjedjen és erősödjék. S ezek, a mik imént mondattak, egyszersmind az engedett búcsúk megnyerhetésének feltételei is.
Így ime tizenöten lelkiképen egyesülve, noha mindegyik csak egy tizedet végez, mégis összesen az egész rózsafüzért elmondják, naponkint, mert mindenik más-más titkot mond. Érdeme pedig az ilyen lelki egyesületben gyakorolt rövid imádságnak oly nagy, mintha valaki külön az egészet maga végezte volna el, mert a keresztény szeretetben egyesült szívek ajánlmánya sokkal kedvesebb Isten előtt, mint a magányos áldozat.
Élő lelki rózsafüzérnek azért neveztetik e társulat, mert élő katholikus keresztények képviselik ama lelki rózsafüzért, mely szent Domokos által 15 részből szerkesztett.
Hasznos figyelmeztetések.
Az elvállalt társulati imát ki-ki körülményei szerint akár otthon, akár a szentegyházban, akár úton, akár dolog között, akár egyszerre, akár felosztva részenkint, p. o. egy két Üdvözletet reggel, a többit pedig máskor végezheti el, mikor ideje van; csak ájtatos figyelemmel tegye.
A hónap utolsó napján az imajegyek kicseréltetnek ily módon: a ki előbb az elsőt bírta, az következő hónapra a második jegyet kapja, a ki pedig ezt bírta, az a harmadikat kapja, s így rendben megy a változtatás úgy, hogy akinél az utolsó volt mindig az első imajegyet kapja a következő hónapra.
A rózsafüzéri ájtatos szövetkezés senkit sem kötelez örökre; ha tehát valaki akármely okból vissza akar lépni, azt mindenkor vétek nélkül szabadon teheti; de tartozik az imajegyet visszaadni annak, kitől azt kapta, hogy ő helyette más társ kerestessék. - Ha a kilépő helyett nem találtathatnék hamarjában, akkor, nehogy hiányos legyen a rózsafüzéri ima, valaki a többi társak közül két tizedet vállalhatna magára, míglen más résztvevő találtatandik.
Az levén az élő rózsafüzér nevű ájtatos szövetkezésnek czélja: hogy az Isten országa vagyis az üdvözítő igazság és gyakorlati buzgó jámborság mindenütt mindinkább terjesztessék; tehát e czélra minden tag nemcsak imádsággal, hanem leginkább példaadó jó életmóddal és az Isten dicsőségére irányzott józan keresztény buzgóság cselekedeteivel is iparkodjék járulni, milyenek p. o. a szitkoknak és illetlen beszédeknek és akármely botrányos szokásoknak az ő hatáskörében kiirtása, házi vagy egyéb alattvalói között szép keresztény rendtartásnak létesítése sat.
Hogy a közös imádság jó-illatú áldozattá váljék Isten előtt, szükséges, hogy az tiszta szívből származzék. E végett üdvös tanácsképpen ajánltatik, hogy kiki törekedjék esztendőn át többször, főképp olyan ünnepeken, melyekhez búcsúk kegyelme van kapcsolva, töredelmes gyónás által szívét minden vétektől megtisztítani és Jézus Krisztussal szentségileg egyesülni, vagyis annak szent testét és vérét éltető és erősítő lelki táplálékul magához venni.
Hogy pedig az imént említett szentségek üdvünk biztosítására szolgáljanak, mulaszthatatlanul megkívántatik a lelkiismeretes készület, mely nélkül szentségtörés veszedelmébe kerülnénk és kárhozatunkat találnánk ott, hol üdvünket kell keresni. Ki-ki tehát ájtatos figyelemmel olvassa el a tárgyra vonatkozó oktatást, mely e könyvecskében*) foglaltatik.
Hogy a keresztény szeretet kapcsolatát a halál se bontsa föl, e végett az egyesületnek kihalt tagjaiért az önkéntes magános imádságon kívül, melyre a társtagok Isten nevében ezennel megkéretnek, egyszersmint esztendőnkint egy engesztelő miseáldozat fog Istennek bemutattatni a halottak (Nov. 2.) napja után; a nap és egyéb erre vonatkozó tudnivaló annak idejében a helybeli társtagoknak hirdetés által tudtul adatik.
Az Isten dicsőségének és társulatunk érdekének tekintetéből óhajtatik, hogy minden társtag józan, szelíd alázatossággal tüntesse ki magát, netalán valaki önmagát másoknál, főként a társulathoz nem tartozóknál jobbnak tartván; vagy talán másokat kíméletlen ítéletekkel megbántván, a jámborság leple alá rejtett kevélység és vakbuzgóság vádja alá essék, s ez által a közös szent ügynek ártalmára legyen.
Csak az ily tiszta jámbor lelkületben remélhetjük bízvást a boldogságos szűz Máriának kegyelő védletét, ez által pedig Isten kegyelmét.
Az élő lelki szent rózsafüzérnek búcsúi.
Ő szentségének **) a római pápának levelei az élő lelki rózsafüzér ügyében.
Áldánk a minden vigasztalás Urát.
Hatalmunk teljéből Krisztusnak mindkétnemű minden híveinek, kik az élő rózsafüzér nevezetű ájtatosság gyakorlása által a szűz Anya tisztelői közé számíttatnak, ama jámbor gyakorlás elvállalása utáni első ünnepen, csak igaz töredelmességgel gyónás és az oltári-szentség által bűneikből kitisztúlva legyenek, teljes búcsút engedünk, mely a megholtakra is alkalmaztathatik. E fölött ama búcsúkon kívül, melyeket elődeink, a római pápák, a rozárium elmondásaért engedtek, száz napi búcsút engedünk, valahányszor hétköznap a jámbor gyakorlás szabálya szerint a rózsafüzérnek kiszabott része elmondatik; hét évi és ugyanannyi negyvenednyi búcsút pedig, ha ama gyakorlás ájtatosan teljesíttetik vasárnapokon és esztendőn át más ünnepeken, még azokon is, melyekre nézve a misehallgatás parancsolata megszűnik: és Krisztus Jézus mi Urunk születésének, föltámadásának, úrnapjának, pünkösdnek és a boldogságos szűz Mária mennybemenetelének, születésének, fogantatásának nyolczada alatt. A következő ünnepekre pedig: karácsony, újesztendő, vízkereszt, húsvét, Krisztus mennybemenetele, úrnapja, úgyszinte pünkösd vasárnap és a felséges Szentháromság ünnepére, valamint a boldogságos szűz Máriának minden, még kisebb ünnepeire is, nem külömben szent Péter és Pál és Mindszent napjára és minden hónap harmadik vasárnapjára teljes búcsút engedünk, mely a megholtakra is alkalmaztathatik, de csak úgy, ha már előbb a kiszabott ájtatosság mindennap legalább egy hónapon át szorgalmasan és szentül gyakoroltatott (kivévén, ha valaki igaz ok által gátoltatnék) és említett napokon a gyónás és oltári-szentség fölvétetett s valamely szentegyházban ájtatos imák végeztettek. Kijelentjük azonban, hogy ezen búcsúkat azok is megnyerhetik, kik vagy betegség, vagy más valami által gátoltatva a szentegyházba nem mehetnek, de a lelki atya jóváhagyása szerint ezt más jó cselekedetekkel pótolják. Azonban, midőn arra törekedünk, hogy a szűz Mária iránti tisztelet, szeretet és hódolat igyekezetétől minden föllelkesíttessék s midőn e végett az ajánlott búcsúk legdúsabb jutalmával a már serénykedőket ösztönözni igyekszünk, azt is egyersmint igen sürgetjük, hogy a vallásnak, szeretetnek és egyéb erényeknek többi kötelességeit is kiki figyelmesen teljesítvén s erkölcseit a keresztény fegyelem szabályzatához alkalmazván, a legszentebb Anya előtt magát kedvesebbé tegye, ki az örök életet szerzi meg azoknak, kik öt dicsőíteni törekednek. Ekképpen szándékaink és óhajtásaink kedvező és kívánatos sikert nyerendenek, s örvendeni fogunk, ha majd e vállalat híveinknek hasznos és üdvös leend. - Megrendeljük, hogy e jelen levél mindíg erős, érvényes és hathatós maradjon, s hogy teljes és tökéletes hatásait meg kell nyernie és fönntartania. Bár mely ellenzettek ellen is ez örök jövő időkre érvényes legyen.
Adatott Rómában szent Péternél a halászgyűrű alatt, Január 27-én 1832, pápaságunk első évében.
ő Em. Albano bíbornok helyett:
Picchioni A. helyettes
*) Az élő lelki rózsafüzér és a boldogságos Szűz tisztelete. (Nyomatott és kapható Budapesten, Rózsa K. és neje könyvkereskedésében).
**) XVI. Gergely.
Más levele ő szentségének,
e czím alatt:
Szeretett fiainknak : Betemps János Ferencznek, a lyoni egyház káptalantagjának, és Mardini Benedeknek, sz. Rókus egyháza helyettes lelkészének Párizsban.
XVI. Gergely pápa.
Igen kedves Fiaink!
Üdvözlet és apostoli áldás nektek.
A mély fájdalom érzete közt, melylyel az idők sanyarúságai lelkünket szorongatják, dús vigasztalást találunk ama tudósításban, melyet kedves fiunk a római szentegyházunk bíbornoka, Lambruschini nekünk egy jámbor gyakorlatról benyújtott, mely különösen a boldogságos Szűz tiszteletére az "Élő rózsafüzér" nevezet alatt Jároki Mária kedves leányunk által létesíttetett és szorgalmatok és fáradozástok által Francziaországban oly szerencsés előmenetelt tett. Nem mulasztottuk el a mindenható Istent magasztalni, ki mint forrása minden vigasztalásnak és atyja a világosságnak, nektek és az Isten hatalmas Anyja egyéb szolgáinak e szent gondolatot súgta: miszerint minden erőtöket arra fordítanátok, hogy annak tisztelete mindenütt ily rövid és könnyű ima segélyével kiterjesztessék.
Nagy készséggel sietünk tehát e jámbor intézetnek legszerencsésebb és legterjedékenyebb eredményeket eszközölni, titeket tekintélyünkkel segíteni, s nektek e czélra a búcsúk mennyei kincseit kitárni, a midőn idefoglalt apostoli irományunkat hozzátok intézzük. Rajta tehát, kedves fiaink! iparkodjatok ezen lelki kincsekkel, melyeket az isteni kegyelem tárházából nektek oly bőkezűleg nyújtunk, teljes erővel azon dolgozni, hogy az Istenszülő szűz Anyának tisztelete mindenütt elterjedjen.
Erősítsen benneteket amaz édes vigasztaló gondolat, hogy fönséges védelme s vezérlete alatt semmi esettől sem kell félnünk. S minthogy kívánva kívánjuk, hogy a mi és a ti fáradozásaitokat a legáldásosabb eredmény koszorúzza, rátok adjuk kitelhető szeretettel apostoli áldásunkat az isteni oltalom zálogául, valamint irántatok és ezen jámbor gyakorlás minden részvevői iránt való hajlandóságunk bizonyságául.
Adatott Rómában Február 2-án 1832, pápaságunk első évében.
1878-dik évi Február 2-án a szent szertartások római Congregatiója kijelentette, hogy szentséges atyánk IX. Piusz pápa rendeletéből az élő lelki szent rózsafüzér is a domokosi rend főigazgatójának van átadva, hogy ezután az ilyen élő szent rózsafüzéri egyletek is ennek tudtával és jóváhagyásával alakulhatnak, megkívántatván azokhoz a megyés püspökök helyeslése és megerősítése.
A búcsúk egyébkint, a mint fentebb megírva van, teljes érvényben maradván.
Az élő lelki rózsafüzérnek
SZENT TITKAI
rövid elméletekkel
Első titok
Az Isten Fiának Jézusnak megtestesülése.
Gábor főangyal, mit isteni követ, Názárethben Így üdvözlé Máriát: "Üdvözlégy Mária, malaszttal teljes, az Úr van teveled, áldott vagy te az asszonyok között." - Megzavarodott ezen üdvözlésre Mária, ki férjet nem ismert; de megbátorította az angyal, mondván: "Ne félj Mária, mert kedvet találtál Istennél; íme méhedben fogansz és fiút szülsz, és az ő nevét Jézusnak hívod; ez nagy leszen és a magasságbeli fiának fog hívatni, és neki adja az Úr Isten Dávidnak, az ő atyjának székét, és Jákob házában örökké országland és országának nem leszen vége. A Szentlélek száll rád, és a főmagasságúnak ereje megárnyékoz téged, azért a szent, ki tőled születik, Isten fiának fog neveztetni. - S íme Erzsébet rokonod is vénségében fogant fiat, mert Istennél semmi sem lehetetlen." - És ekkor az Ige testé lett. Így alázta meg magát Jézus, szolgai alakot, emberi természetet vevén magára a mindenek Ura, és közöttünk lakott, teljes levén kegyelemmel és igazsággal.
Elmélkedjél erről, jó keresztény, legbensőbb hódoló tisztelettel és szeretettel, valahányszor az oltári-szentséget magadhoz veszed, mert Jézus, ki szűz Máriának méhébe leszállott, mint isten és ember jő a te hajlékodba is. Kérjed egyszersmind a szűz Anyát, hogy nyerje meg neked is a keresztény alázatosság kegyelmét.
Gyümölcse ezen titoknak:
Alázatosság.
Te legkegyelmesebb Jézus, ki az Atyával és a Szentlélekkel ugyanazon egy és mindenható Isten vagy, irántunki végtelen szereteted és irgalmasságod szerint emberi természetbe öltözködvén, hozzánk lebocsátkozni méltóztattál, hogy alázatosságoddal fölmagasztaltatásunkat eszközölnéd és az emberi kevélységnek nagyravágyását megczáfolnád: add, hogy a szelíd alázatosságban téged mindenkor követni igyekezzünk, a mint erre bennünket nyilván fölszólítottál, mondván: "Tanuljatok tőlem, mert én szelíd vagyok és alázatos szívű." Te is kegyes szűz anya Mária! légy szószólónk Jézusnál, hogy kegyelme által őtet és téged az alázatosságban híven követvén, valahára az alázatosaknak igért mennyei fölmagasztaltatásban részesülhessünk. Amen.
A keresztény szeretet fohásza.
Kegyelem anyja Mária! könyörögj szent Fiadnál, hogy isteni kegyelmének segítségével a hitetlenek, eretnekek és minden bűnösök megtérjenek s az igaz anyaszentegyház mindenütt terjedjen és erősödjék.
E szent szándékra imádkozzál naponkint 1 Mi-Atyánkot, 10 Üdvözletet ezen hozzátétellel: "Jézus, kit szűzen méhedbe fogadtál."
Végezetül: Dicsőség az Atyának, és Fiúnak, és Szentlélek Istennek, miképpen vala kezdetben, most és mindenkor, és midörökkön örökké. Amen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése